Obdanište

Obdanište : sastoji se od jedinstvenog obrazovnog ciklusa, koji je  neophodan za uspeh svakog učenika

 

Vrtić je prva etapa u obrazovanju dece u okviru francuskog obrazovnog sistema.

 

On postavlja obrazovne i pedagoške osnove na koje se oslanjaju i koje kasnije nadograđuju naredne etape đačkog obrazovanja tokom celog školovanja.

U vrtiću deca od 3. do 6. godine života stiču dobro znanje francuskog jezika, neophodno za dalji nastavak školovanja u osnovnoj školi.

Vrtić podstiče dečiju želju da idu u školu kako bi učila, afirmisala se i razvijala svoju ličnost.

 

Nastava je organizovana u pet velikih nastavnih celina

 

  1. Korišćenje jezika u svim njegovim oblicima
  • Vrtić omogućava svoj deci da učestvuju u raznim aktivnostima koristeći istovremeno obe vrste izražavanja :
  • Usmeno izražavanje koje daje mogućnost da dete nauči da se pravilno jezički izražava, da stekne hrabrost da komunicira, da počne da razmišlja o govornom jeziku.
  • Pisano izražavanje : Deca otkrivaju svet pismenog izražavanja jer ih u vrtiću pripremaju za učenje pisanja i čitanja počev od CP (prvog razreda).

 

 

  1. Stvaranje, izražavanje, razumevanje uz pomoć fizičkih aktivnosti
  • Fizičko vežbanje i bavljenje umetnošću utiču na razvoj motoričkih sposobnosti, čula, osećanja, intelektualnih sposobnosti i međuljudskih odnosa kod dece.
  • Sve te aktivnosti angažuju, podstiču, obogaćuju maštu i pružaju priliku da se osete emocije i novi opažaji.
  • Svakodnevno bavljenje fizičkim aktivnostima u vrtiću doprinosi poboljšanju nivoa zdravstvene kulture i omogućava svoj deci, kakvi god da su im «sportski rezultati », da osete zadovoljstvo zbog izvedenih pokreta i učinjenog napora, da što bolje upoznaju svoje telo kako bi ga poštovali.   
  • Fizičke aktivnosti mogu biti različite : kretanje u prostoru duže ili kraće vreme, delovanje na predmete, prilagođavanje svog kretanja različitim okruženjima, ostvarivanje veze sa drugima uz pomoć aktivnosti koje služe za umetničko ili emotivno izražavanje, saradnja, zajedničko delovanje uz podelu uloga, ali i suočavanje u okviru grupnih igara.

 

  1. Stvaranje, izražavanje, razumevanje uz pomoć umetničkih aktivnosti
  • Vrtić pruža mogućnost za bavljenje umetničkim aktivnostima i upoznavanje sa kulturom.
  • Bavljenje umetničkim aktivnostima razvija potrebu za umetničkim izražavanjem.
  • Deca otkrivaju različite oblike umetničkog izražavanja.
  • Umetničke aktivnosti pomažu deci da doživljavaju i izražavaju emocije, da izraze svoj izbor.

 

  1. Kreiranje prvih instrumenata u cilju strukturiranja svog mišljenja
  • Otkrivanje brojeva i njihovo korišćenje radi izražavanja količine, uređenja ili utvrđivanja redosleda.
  • Sticanje sigurnog znanja o malim brojevima.
  • Istraživanje oblika, veličina, organizovanih nizova : kako razvrstavati, uređivati, reprodukovati oblike.

 

  1. Istraživanje sveta koji nas okružuje
  • Tokom tri godine u vrtiću, deca uče da posmatraju svet oko sebe i da postavljaju pitanja o njemu.
  • Vežbanje razmišljanja, eksperimentisanje i napor da se pojave razumeju.
  • Ovladavanje orijentacijom u vremenu i prostoru.
  • Deca izoštravaju svoju radoznalost i istražuju živi svet, predmete koje je napravio čovek, ali i neživi svet.

Život u obdaništu

Socijalizacija

U predškolskom razredu, deca se vrlo postepeno uvode u ritam koji nameće život u kolektivu: praćenje aktivnosti koje predlaže nastavnik, pridržavanje rasporeda vremena, poštovanje pravila života u zajednici.

U predškolskim razredima, deca provode nekoliko sati u društvu svojih drugara i razvijaju izražene sklonosti koje će im omogućiti da se zajednički i sa zadovoljstvom upuste u proces učenja.

 

Učenje kroz igru

U predškolskim razredima, učenici svakodnevno učestvuju u igrama istraživanja, razvoja simbolike, izgradnje i učenja pravilima, sve u cilju njihovog pravilnog fiziološkog, neurološkog, psiho-socijalnog afektivnog i kognitivnog razvoja.

 

Jezik

Sve aktivnosti u predškolskim razredima odvijaju se na francuskom jeziku. Učenje i unapređivanje francuskog jezika vrši se prirodno tokom tri godine pohađanja predškolskih razreda, i to za svu decu.

Za decu van frankofonog govornog područja, učenje francuskog jezika obavlja se kao nadogradnja dobrog poznavanja maternjeg jezika. To je jedan od razloga zbog kojih je učenje srpskog jezika takođe obavezno za sve.

Dobro poznavanje i ovladavanje jezikom omogućiće deci da skladno i u punoj meri prate nastavu u sledećim razredima osnovnog obrazovanja.

Jedan dan u obdaništu

Jutarnji prijem i jutarnji rituali

Deca ujutro dolaze u školu u pratnji roditelja, gde ih vaspitači dočekuju u učionici.

Radni dan počinje slobodnim prijemom: Deca sama biraju aktivnosti kojima će se baviti, igraju se i ponovo uspostavljaju kontakt sa ostalom decom u grupi. Ovaj prelaz između kućnog okruženja i školske sredine veoma je važan za decu najmlađeg uzrasta.

Rituali sa vaspitačicom, trenutak razmene sa učenicima: Odvojite vreme za razgovor o aktivnostima tokom vikenda, za pevanje pesmice ili prepričavanje neke priče, kao i za razgovor o datumu, vremenskim uslovima, deci prisutnoj u razredu: to su trenuci od izuzetne važnosti za učenje.

Deca se, sva zajedno, pozivaju da utvrde koji je dan u nedelji (ponedeljak, utorak, sreda, itd.) i kakva je vremenska prognoza za taj dan (da li je sunčano, oblačno, kišovito, itd.). Uz pomoć slika, vaspitačica pokazuje deci koje su aktivnosti predviđene za taj dan i kojim redosledom će se odvijati. Cilj je da se deci pruži mogućnost određivanja u vremenu, unapređivanja govornog jezika i bavljenja računskim operacijama.

 

Raznovrsne aktivnosti

 

Tokom čitavog dana, vaspitačica kombinuje aktivnosti koje zahtevaju više pažnje, kao što je čitanje neke priče, sa aktivnostima koje zahtevaju više fizičkog angažovanja, kao što su radionice u kojima deca slažu kocke.

Igra je moćno sredstvo za učenje: deca kroz igru uče prateći namenski strukturisan nastavni program, sve sa zadovoljstvom i bez opterećenja.

Sve aktivnosti se u praksi u principu odvijaju u malim grupama – radionicama, i traju u principu 15 minuta u mlađim grupama, da bi dostigle ponekad i 30 do 40 minuta na završetku velike – predškolske grupe. Dužina trajanja prilagođena je sposobnostima dece da održe potreban nivo koncentracije.

Sve aktivnosti se organizuju u zabavnoj formi.

 

 

Užina i rekreacija

U toku prepodneva, predviđeno je vreme za užinu u učionici. Nakon toga, sledi vreme predviđeno za rekreaciju.

Deca iz obdaništa igraju se zajedno u velikom dvorištu koje je uređeno posebno za njih.

 

Vrema za spananje i odmor za decu iz male grupe

Nakon rekreacije, deca najmlađeg uzrasta imaju potrebu da se odmore, jer je radni dan dug i pun aktivnosti.

Tokom 30 minuta, ispruženi na krevetićima, u miru i tišini, spavaju ili se jednostavno odmaraju pre drugog dela školskog dana.

13h10, završetak nastave

Nastava se završava u 13h10.

Decu koja ostaju u školi preuzimaju vaspitačice koje se brinu o njihovom obroku, a zatim prelaze u dnevni boravak.